Używamy plików cookie do personalizowania treści i reklam oraz do analizowania naszego ruchu. Polityka prywatności Polityka Cookie

Siedziba PSA Peugeot Citroen w Paryżu

Peugeot: Pasja i wydajność w ruchu


PSA Peugeot Citroën SA to francuski producent samochodów z siedzibą w Paryżu we Francji. W 2021 roku Peugeot połączył się z Fiat Chrysler Automobiles, tworząc nową firmę o nazwie Stellantis z siedzibą w Londynie w Wielkiej Brytanii.

Historia marki Peugeot.


Rodzina Peugeotów

Peugeot został założony w 1810 roku przez Jean-Pierre Peugeota, członka rodziny Peugeot, który początkowo założył rodzinną firmę produkującą piły, sprężyny i inne wyroby metalowe w mieście Hérimoncourt we wschodniej Francji. Na początku XIX wieku syn Jean-Pierre'a, Jean-Pierre II, zaczął odkrywać nowe rynki dla produktów firmy. W 1830 roku rodzina Peugeotów rozpoczęła produkcję młynków do kawy, które stały się bardzo popularne i odnosiły sukcesy. Sukces młynów do kawy doprowadził do ekspansji rodziny na inne dobra konsumpcyjne, w tym rowery.

Armand Peugeot zaprojektował pierwszy samochód marki Peugeot
Peugeota Typ 1

Pierwszy samochód Peugeot - Type 1

Pierwszym samochodem Peugeot był Peugeot Type 1, który został wyprodukowany w 1891 roku. Peugeot Type 1 był trójkołowym pojazdem napędzanym parą, który mógł osiągnąć maksymalną prędkość 15 kilometrów na godzinę. Został zaprojektowany i zbudowany przez Armanda Peugeota, który był założycielem Peugeota. Po sukcesie Peugeota Type 1, firma rozpoczęła produkcję czterokołowych samochodów z silnikami benzynowymi, począwszy od Peugeota Type 2 w 1892 roku. Peugeot Type 2 był napędzany silnikiem dwucylindrowym i osiągał maksymalną prędkość 20 kilometrów na godzinę.

Peugeot i I wojna światowa

W czasie I wojny światowej Peugeot był jednym z głównych dostawców pojazdów i sprzętu wojskowego dla armii francuskiej. Firma wyprodukowała szereg pojazdów do użytku wojskowego, w tym samochody osobowe, ciężarówki i motocykle, a także opracowała nowe technologie wspierające wysiłek wojenny. Na przykład Peugeot zaprojektował i zbudował nowy typ karabinu maszynowego, którego używali francuscy żołnierze podczas wojny. Po zakończeniu wojny Peugeot wznowił produkcję cywilną i nadal rozwijał się jako wiodący producent samochodów. Doświadczenia zdobyte w czasie wojny pozwoliły wzmocnić możliwości inżynieryjne i produkcyjne firmy, co pozwoliło jej w kolejnych latach stać się liczącym się graczem w światowym przemyśle motoryzacyjnym.

Samochód pancerny Peugeot dla armii francuskiej
Peugeota 201 1929r

Peugeot po I wojnie światowej

Po I wojnie światowej Peugeot wznowił produkcję samochodów cywilnych i wprowadził kilka nowych modeli, w tym Peugeot 201 i Peugeot 301, które cieszyły się dużą popularnością wśród konsumentów i przyczyniły się do ugruntowania pozycji marki jako lidera europejskiego rynku motoryzacyjnego. W tym okresie Peugeot nadal rozwijał nowe technologie i innowacje inżynieryjne. Na przykład w 1929 roku firma wprowadziła pierwszy samochód z silnikiem Diesla, Peugeot 201 D, który był znany ze swojej oszczędności paliwa i niezawodności. W tym okresie Peugeot rozszerzył również swoją działalność poza Francję, zakładając filie i zakłady produkcyjne w innych częściach Europy, a także w Afryce i Ameryce Południowej.

Peugeota w latach 30

Firma z lat 30. XX wieku nadal poszerzała gamę pojazdów i opracowywała nowe technologie. W ciągu tej dekady Peugeot wyprodukował kilka popularnych modeli, które pomogły ustanowić markę jako wiodącego producenta samochodów. Jednym z najbardziej znanych modeli Peugeota z lat trzydziestych był Peugeot 402, który po raz pierwszy został wprowadzony w 1935 roku. Peugeot 402 był samochodem średniej wielkości, który był dostępny w różnych wersjach nadwozia, w tym sedan, coupe i kabriolet. Innym ważnym modelem wprowadzonym w tej dekadzie był Peugeot 202, który został wprowadzony na rynek w 1938 roku. Peugeot 202 był samochodem kompaktowym, który został zaprojektowany z myślą o przystępnej cenie i niskim zużyciu paliwa. Peugeot kontynuował również produkcję szeregu pojazdów użytkowych i motocykli w latach trzydziestych XX wieku.

Peugeota 402 1936r
Ciężarówka Peugeot DMA 1941r

Peugeot i II wojna światowa

Podczas II wojny światowej fabryki Peugeota we Francji zostały ponownie przystosowane do produkcji sprzętu wojskowego dla okupacyjnych sił niemieckich. Firma została zmuszona do produkcji pojazdów i innego sprzętu dla armii niemieckiej, w tym ciężarówek i czołgów. Produkcja pojazdów cywilnych została znacznie ograniczona z powodu ograniczeń zasobów i zakłóceń w łańcuchu dostaw. Pomimo tych wyzwań, Peugeotowi udało się przetrwać wojnę i wznowić produkcję cywilną po wyzwoleniu Francji w 1944 roku. Jednak firma stanęła w obliczu poważnych wyzwań w okresie powojennym, gdy francuska gospodarka walczyła o odbudowę po zniszczeniach wojennych.

Peugeot po II wojnie światowej

Po drugiej wojnie światowej Peugeot stanął przed poważnymi wyzwaniami, starając się odbudować swoje zdolności produkcyjne. Firmie udało się jednak przetrwać i prosperować w okresie powojennym, wprowadzając kilka nowych modeli i rozszerzając swoją działalność na cały świat. Jednym z najważniejszych modeli Peugeota wprowadzonych w okresie powojennym był Peugeot 203, który po raz pierwszy pojawił się na rynku w 1948 roku. Peugeot 203 był samochodem średniej wielkości, który był popularny wśród konsumentów ze względu na elegancki wygląd i zaawansowane rozwiązania techniczne, takie jak jak hamulce hydrauliczne i niezależne zawieszenie. Model odniósł komercyjny sukces i pomógł ugruntować pozycję marki jako głównego gracza na europejskim rynku motoryzacyjnym.

Peugeot 203 wprowadzony na rynek w 1948 roku
Peugeot e-208

Dzisiejsze Peugeoty

W następnych latach Peugeot nadal rozwijał swoją działalność na całym świecie, zakładając filie i zakłady produkcyjne w Azji, Afryce i Ameryce Południowej. Firma wprowadziła również kilka nowych modeli, w tym Peugeot 403 w 1955 r. i Peugeot 404 w 1960 r., które były popularne wśród konsumentów i przyczyniły się do dalszego ugruntowania reputacji marki w zakresie jakości i innowacyjności. Peugeot odegrał również kluczową rolę w rozwoju europejskiego przemysłu motoryzacyjnego w tym okresie, pomagając w utworzeniu Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej i pracując nad ujednoliceniem przepisów dotyczących produkcji i bezpieczeństwa na całym kontynencie. Dziś Peugeot jest wiodącą globalną marką motoryzacyjną, silnie obecną w Europie i na całym świecie. Firma nieustannie wprowadza innowacje i rozwija nowe technologie, koncentrując się na pojazdach elektrycznych i hybrydowych, starając się zająć pozycję lidera w przejściu na zrównoważoną mobilność.

Przejęcie Citroena i Grupy PSA

W 1976 roku Peugeot przejął Citroëna, tworząc PSA Peugeot Citroën, który później przekształcił się w Groupe PSA. Fuzja była znaczącym wydarzeniem w historii obu firm, ponieważ stworzyła jednego z największych producentów motoryzacyjnych w Europie i ugruntowała pozycję Peugeota jako głównego gracza w światowym przemyśle motoryzacyjnym. Fuzja pozwoliła Peugeotowi skorzystać z wiedzy Citroëna w zakresie innowacyjnej inżynierii i zaawansowanych systemów zawieszenia, podczas gdy Citroën uzyskał dostęp do możliwości produkcyjnych i zasobów finansowych Peugeota. Obie firmy nadal działały jako odrębne marki pod parasolem PSA Peugeot Citroën, przy czym każda marka zachowała własną, odrębną tożsamość i linie produktów.

grupa PSA
Dyrektor generalny Opla Michael Lohscheller i dyrektor generalny Grupy PSA Carlos Tavares

Przejęcie Opla i Vauxhalla od General Motors

W 2017 roku Groupe PSA, do której należą marki Peugeot, Citroen i DS, przejęła Opla i Vauxhalla od General Motors za 2,2 mld euro. Przejęcie uczyniło z Groupe PSA drugiego co do wielkości producenta samochodów w Europie, zaraz za Volkswagenem. W ramach przejęcia w 2021 r. Groupe PSA zmieniła nazwę na Stellantis. Opel i Vauxhall nadal działają jako spółki zależne Stellantis.

Ewolucja logo Peugeota

Logo Peugeot ewoluowało przez lata. Oto krótki przegląd jego ewolucji:
1847: Pierwsze logo Peugeota przedstawiało lwa stojącego na strzałce, z literami „P” i „S” po obu stronach strzałki.
1858: Drugie logo Peugeota zawierało bardziej stylizowanego lwa stojącego na strzałce, z literami „P” i „L” po obu stronach strzałki. Lew miał symbolizować siłę, elastyczność i szybkość.
1875: Trzecie logo Peugeota przedstawiało głowę lwa, a pod nią litery „P” i „S”.
1948: Czwarte logo Peugeot zawierało bardziej szczegółową głowę lwa z literami „P” i „E” pod nią.
1955: Piąte logo Peugeot zawierało bardziej opływową głowę lwa z literami „P” i „E” pod nią. To logo zostało zaprojektowane przez słynnego projektanta samochodów Flaminio Bertoniego.
1976: Szóste logo Peugeot zawierało stylizowaną głowę lwa z literami „P” i „E” po obu stronach.
1998: Siódme logo Peugeot zawierało bardziej trójwymiarową głowę lwa z literami „P” i „E” pod nią.
2010: Ósme logo Peugeot przedstawia bardziej stylizowaną głowę lwa z literami „P” i „E” po obu stronach. Logo ma przekazywać wartości innowacji, doskonałości i emocji.
2021: Nowe logo Peugeot ma bardziej minimalistyczny i nowoczesny design, z odważną i opływową głową lwa jako centralnym elementem. Litery „PEUGEOT” pojawiają się pod głową lwa wielkimi literami, z nową czcionką, która jest bardziej nowoczesna i elegancka. Logo ma monochromatyczny wygląd, z czarnym tłem i srebrną głową lwa oraz literami.
Każda wersja logo odzwierciedlała zmieniające się czasy i zmieniającą się tożsamość marki Peugeot.

Wszystkie logo Peugeota

eXus Dev 24.5.2023

Peugeot - Recenzje

Recenzje
- 0 / 0 Recenzje
Dodaj recenzję
- Oceń - 0