Volkswagen w tłumaczeniu z niemieckiego oznacza samochód dla ludzi - niemiecka marka samochodów należąca do koncernu Volkswagen AG. Siedziba Volkswagena znajduje się w Wolfsburgu w Dolnej Saksonii w Niemczech.
Jesienią 1933 roku w hotelu Kaiserhof w Berlinie spotkały się trzy osoby: Adolf Hitler, Jakob Werlin przedstawiciel Daimler-Benz i Ferdinand Porsche. Hitler w rozmowie z nimi zażądał stworzenia silnego i niezawodnego samochodu dla narodu niemieckiego, który kosztowałby nie więcej niż 1000 marek. Ponadto samochód musiał zostać zmontowany w nowym zakładzie. Sam Hitler przedstawił szkic, nakreślił główne punkty i zapytał, kto będzie projektantem odpowiedzialnym za projekt? Jacob Werlin zaproponował kandydaturę Ferdynanda Porsche. A przyszły samochód nazywał się - Volks-Wagen - samochód dla ludzi.
W styczniu 1934 Ferdinand Porsche wysłał rysunki prototypu Volkswagena opartego na Porsche Typ 60 do Kancelarii Rzeszy Niemieckiej. W czerwcu tego samego roku podpisano umowę na opracowanie trzech prototypów Volkswagena. W maju 1937 roku powstała firma Gesellschaft zur Vorbereitung des Deutschen Volkswagens GmbH, która w 1938 roku została przemianowana na Volkswagenwerk GmbH iw tym samym roku rozpoczęła się budowa zakładu. W uroczystym przemówieniu Hitler nazwał samochód przyszłego ludu - KdF-Wagen. Na cześć KdF (Kraft durch Freude) - nazistowskiej organizacji publicznej, która zainwestowała około 50 milionów marek w budowę zakładu. W tym samym czasie rozpoczęła się budowa obozu dla pracowników fabryki Volkswagena - Stadt des KdF-Wagens.
Do 1939 roku wyprodukowano trzy modele KdF-Wagen: dwudrzwiowy V1, kabriolet V2 i czterodrzwiowy V3. Popularnie te modele Volkswagena otrzymały przydomek – Garbus. Zmiany wprowadzone w projekcie w porównaniu z prototypami były już zauważalne, takie jak ulepszone zawiasy drzwi i klamki, okna sedana i tak dalej. Ale na początku II wojny światowej fabryka zaczęła produkować samochody dla Wehrmachtu i dlatego KdF-Wagen nigdy nie stał się autem masowo produkowanym.
Podczas II wojny światowej fabryki Volkswagena produkowały wojskowe pojazdy terenowe, koła czołgowe, miny przeciwpiechotne, granaty z napędem rakietowym, a później rakiety V-1. Jednak priorytetem była produkcja samochodu terenowego Volkswagen Typ 82. Na bazie Volkswagena Typ 82 powstało ponad 30 modyfikacji, a w sumie wyprodukowano ponad 50 tysięcy pojazdów terenowych, które były używane we wszystkich oddziałach Wehrmachtu do końca wojny.
Wiadomo też, że Żydzi, więźniowie obozów koncentracyjnych, jeńcy wojenni i robotnicy przymusowi z terenów okupowanych pracowali dzień i noc w warsztatach fabryk Volkswagena. W latach 1940-1945 do pracy w fabryce Volkswagena zmuszono około 20 tysięcy osób, w tym jeńców wojennych i więźniów obozów koncentracyjnych. W 1942 r. stworzono obóz koncentracyjny Arbeitsdorf, który pod koniec roku został ponownie zamknięty. Od 1944 r. w podobozie Laagberg internowani są robotnicy przymusowi.
Po zakończeniu II wojny światowej Volkswagen i miasto Stadt des KdF-Wagens znalazły się w brytyjskiej strefie okupacyjnej. W tym samym 1945 roku miasto zostało przemianowane na Wolfsburg, od posiadłości Wolfsburg, która znajdowała się w pobliżu. A już jesienią 1945 roku władze brytyjskie pozwoliły Volkswagenowi na produkcję samochodów i zamówiły w fabryce 20 tysięcy samochodów, ponieważ naprawdę ich potrzebowały. W 1947 Volkswagen otrzymał pierwsze zagraniczne zamówienie z Holandii na tysiąc samochodów, a w 1948 ze Szwajcarii, Belgii, Szwecji i innych krajów. W 1949 roku zakład wyzwolił się spod kontroli brytyjskiej, a we wrześniu 1949 Volkswagen został całkowicie przeniesiony do Republiki Federalnej Niemiec i od tego momentu rozpoczął się nowy etap w rozwoju Volkswagena.